Goochelaar mag zijn kinderboekenweekpakket niet als zodanig verkopen

0
25

Utrecht, 29 september 2009- De goochelaar en buikspreker Aarnoud Agricola uit Utrecht ontwikkelde in de zomermaanden op eigen initiatief een kinderboekenweekpakket voor basisscholen. Dat is hem niet in dank afgenomen door de organisator van de kinderboekenweek: de stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek). Vorige week ontving hij per aangetekende post een brief van een advocaat die was ingehuurd door CPNB.

In die brief stond dat hij het gebruik van de aanduidingen kinderboekenweek en kinderboekenweekpakket onmiddellijk moest staken omdat de term kinderboekenweek sinds 1984 een geregistreerd merk is. Verder moest Agricola de door hem gebruikte webssites www.kinderboekenweekpakket.nl en www.kinderboekenweekpakket.com direct uit de lucht halen en de domeinnamen overdragen aan CPNB. Als hij dat niet zou doen, zou CPNB daar een rechtzaak van maken.

Aarnoud Agricola: ‘Dat was natuurlijk wel even slikken. Ik was me er totaal niet van bewust dat ik de term kinderboekenweekpakket niet mocht gebruiken. De afgelopen zomer heb ik zeven weken bijna dag en nacht met hart en ziel gewerkt aan mijn product, dat nu het Pakket AAN TAFEL heet. Het is een prachtig 17-delig pakket geworden met onder andere verhalen, werkbladen, spelletjes, gedichten, liedjes, moppen en prentenboeken die aansluiten bij het thema van de kinderboekenweek 2009 (Aan tafel, eten en snoepen in kinderboeken) die op 7 oktober van start gaat. Leerkrachten van basisscholen kunnen er direct mee aan de slag in hun klas. Al mijn inspanningen zouden verloren zijn als ik mijn pakket niet zou mogen verkopen.’

CPNB heeft niet kunnen voorkomen dat Agricola zijn pakket in de markt zet. Scholen kunnen de aangepaste versie van het pakket bestellen, want Agricola heeft de inhoud van de twee genoemde websites inmiddels geredigeerd en overgebracht naar een andere website: www.pakketaantafel.com. De overdracht van de domeinnamen is inmiddels geregeld en de inhoud van het pakket is CPNB-proof gemaakt.

Hoe komt een goochelaar ertoe om zelfstandig een kinderboekenweekpakket te gaan ontwikkelen? Aarnoud Agricola: ‘Sinds ik in 2004 beroepsgoochelaar ben geworden, ontwikkel ik ieder jaar een nieuwe jeugdshow die aansluit bij het thema van de kinderboekenweek. Tijdens en rondom wordt de kinderboekenweek worden mijn shows veel geboekt door scholen, theaters, bibliotheken en organisaties voor kinderopvang. Veel leerkrachten vertelden mij dat het elk jaar weer heel veel werk is om in de klas inhoud te geven aan het thema van de kinderboekenweek. Dat bracht me op het idee om een compleet kinderboekenweekpakket te ontwikkelen voor basisscholen. Schrijven is geen probleem voor mij, want voordat ik beroepsgoochelaar werd, heb ik vijftien jaar gewerkt als zelfstandig vakbladjournalist. Verder ben ik heel bedreven in marketing. Ik vind het fantastisch om onderwerpen die me al sinds mijn jeugd hebben gefascineerd te mogen doorgeven aan een nieuwe generatie.’

De schade die Agricola heeft ondervonden door de actie van CPNB is beperkt gebleven omdat hij werkt volgens het principe printing on demand: een pakket wordt geproduceerd als er een bestelling is geplaatst, en maximaal vier werkdagen later wordt het pakket geleverd. Dat is een korte productietijd waar de stichting CPNB niet aan kan tippen. CPNB stelt jaarlijks een lespakket samen voor basisscholen, die dat al in het voorjaar bij de boekhandel moeten bestellen. Veel scholen hebben in de kinderboekenweek geen CPNB pakket omdat ze dat niet in het voorjaar hadden besteld.

Het pakket van CPNB wordt een lespakket genoemd, maar het is vooral een middel om kinderboeken te verkopen. Het CPNB-pakket bevat onder andere het Kinderboekenweek-geschenk, prentenboekje, affiches, de Kinderboekenmolen (catalogus met kinderboeken), De Voorleesgids (ook een catalogus met kinderboeken) en een lesbrief die suggesties geeft voor lessen rond boeken en lessen over het thema van de kinderboekenweek.

Uitgevers en boekhandels zijn niet blij dat Agricola zijn Pakket AAN TAFEL in de markt zet. Scholen basisscholen hebben vaak een bepaald budget voor de invulling van activiteiten gedurende de kinderboekenweek. Als ze het pakket van Aarnoud Agricola aanschaffen, blijft er minder geld over voor het kopen van kinderboeken.

De komende weken trekt Aarnoud Agricola door het land met zijn nieuwe jeugdshow Wonderen in Lekkerland. De levering van de pakketten zal daar niet onder te lijden, want de nieuwe business van Agricola draait op de automatische piloot. Bestellingen komen via internet binnen en de productie en verzending heeft hij uitbesteed

SHARE
Next articleWelkom op Speelkompas.nl!